[Historia] Satama kaupungin laidalla

Satama kaupungin laidalla

Kun Helsingistä tuli Suomen pääkaupunki vuonna 1812, nykyinen Kalasataman alue oli käytännössä maaseutua kaupungin laidalla. Vuonna 1825 määrättiin, että uudet tehtaat täytyy paloturvallisuuden vuoksi perustaa kaupungin ulkopuolelle. Sörnäisten alue ja nykyinen Kalasatama alkoivat kehittyä kukoistavaksi teollisuusalueeksi.

Tienoolle löi leimansa etenkin Sörnäisten vilkas ulkosatama. Kun merimiehet viettivät laivojen purkamisen yhteydessä pitkiäkin aikoja maissa, myös alueen palveluntarjonta kehittyi kysynnän mukaiseksi. Sataman alueella sijaitsi 1800-luvulla muun ­muassa ilotalo, ravintola ja englantilainen pubi.

Satama-alue oli tärkeässä roolissa Helsingin astumisessa moderniin aikaan. Helsingin sähköntuotanto alkoi 1900-luvun taitteessa Suvilahdessa, jonne oli perustettu kaupungin ensimmäiset sähkö- ja kaasulaitokset. 1970-luvulla valmistunut Hanasaaren voimalaitos on edelleen toimiva ja näkyvä osa alueen yleisilmettä.

Sörnäisten sataman kapasiteetti kasvoi vahvasti 1950-luvulla, kun merialueita täytettiin ja Hanasaari sekä Sompasaari yhdistettiin mantereeseen. Seuraavalla vuosikymmenellä satamaa kehitettiin yhä vahvemmin kontti- ja lauttasatamaksi.

Sellaisena se toimi vuoteen 2008 asti, jolloin rahtitoiminnot siirrettiin Vuosaaren uuteen satamaan. Laivaliikenteen viimeisenä vuotena Sörnäisten sataman kautta kulki kolmesataa tuhatta rekka-autoa kyydissään kaikkea mahdollista, mitä Suomen kaupat ja teollisuus tarvitsivat.