5 x mielenrauhaa

Kaamos tarjoaa mahtavan tilaisuuden rauhoittua, hidastaa tahtia ja kurkistaa syvemmälle omaan itseen.

Hidasta tahtia, kiinnitä huomiota

Pysähdy hetkeen. Heittäydy ulkopuoliseksi tarkkailijaksi sen sijaan, että puuhaisit ja ajattelisit jatkuvasti jotain tai jotakin. Tee jokin arkinen askare, esimerkiksi astianpesukoneen täyttäminen niin, että keskityt täysin siihen. Hidasta tahtia ja kiinnitä huomiota jokaiseen astiaan erikseen – muotoon ja väriin sekä siihen, miltä astiat tuntuvat. Älä arvostele itseäsi, jos ajatus välillä karkaa. Havainnoi silti tämäkin ja palauta huomio takaisin konkreettisiin tuntemuksiin. Kun saat tehtävän valmiiksi, kiitä itseäsi siitä, että harjoittelit pysähtymistä. Löydät levollisuutta elämääsi ja huomaat kuinka paljon ajatukset vaikuttavat mielialaan.

Sytytä kynttilä

Sytytä kynttilä ja ota mukava istuma-asento. Laita kännykkä hälyttämään kolmen minuutin päästä. Hengitä rauhallisesti nenän kautta. Keskity havainnoimaan kynttilän liekkiä. Huomioi sen koko, väri ja liike. Kun ajatus karkaa, palauta se liekin havainnointiin. Voit vähitellen pidentää harjoitusaikaa. Hyväksy kaikki, mitä mieli tuossa tilanteessa tuottaa. Ennemmin tai myöhemmin huomaat ajatuksen karanneen tekemättömiin töihin tai eilispäivään. Älä motkota itsellesi hairahduksesta, vaan opettele hyväksymään se. Totea vaikka, että "kas, tuollainen ajatus tupsahti taas mieleen", ja palauta huomio nykyhetkeen. Kun opit suhtautumaan hyväksyvästi itseesi, on helpompaa suhtautua myötätuntoisesti myös muihin.

Havannoi hengitystä

Hetkeen pysähtyminen on vaikeaa, koska mieli on luonnostaan levoton. Läsnäoloa helpottaa, kun siirryt havainnoimaan hengitystäsi: sitä, miten ilma virtaa sieraimista sisään ja ulos, kuinka rintakehä, selkä ja vatsa liikkuvat. Voit kokeilla myös ohjattua rentoutusta. Älypuhelimille, tableteille ja tietokoneille on ladattavissa rentoutusharjoituksia. Esimerkiksi Suomen Mielenterveysseuran kanssa yhteistyössä tuotettu hyvinvointiohjelma Oiva sisältää yli 40 harjoitusta.

Puhu kauniisti – itsellesi

Muista myönteinen sisäinen puhe. Kun opit hidastamaan tahtia ja tarkkailemaan mielen liikkeitä, opit myös erottamaan, miten erilaisilla sävyillä saatat itsellesi puhua. Voit vähitellen hiljentää kriittisimpiä ääniä, jotka moittivat tekemisiäsi ja vaativat parempia suorituksia.

Kokeile joogaa

Tietoisen läsnäolon harjoittelu kannattaa: jo muutaman minuutin pysähtyminen lisää henkisiä voimavaroja, parantaa itsetuntemusta, lievittää stressiä ja vähentää ahdistuneisuutta. Jooga on tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon harjoitus, jossa lajeja on laidasta laitaan. Sitä voi nykyään harrastaa tietokonesovellusten avulla vaikka omassa olohuoneessa.