Satojen haasteiden ratkaisijat – SATOn asiakasneuvojat auttavat pulmassa kuin pulmassa

SATOn asiakasneuvojat ratkovat päivittäin satoja ongelmatilanteita. Olipa kyse asunnon hakemisesta, takuuvuokrasta tai huoltotarpeesta, vastaus pulmaan löytyy puhelinsoiton päästä. Asiakasneuvoja Anu Ojanen kertoo, millaisiin kysymyksiin useimmiten etsitään ratkaisua.

SATOn pääkonttori kylpee kesäkuun auringon kirkkaassa valossa. Kolmannen kerroksen vaalean raikkaassa avokonttorissa työskentelevät asiakasneuvojat. Kesätyöntekijät mukaan lukien asiakkaita palvelee päivittäin 15 asiakasneuvojaa.

Iloisesti hymyilevä Anu Ojanen on yksi asiakasneuvojista, jotka ratkovat päivittäin asiakkaiden ongelmia ja haasteita. Työpäivää on ehtinyt kulua vasta puoli tuntia, mutta Ojanen on ehtinyt aamukahvin lomassa vastata usempaan asiakkaan sähköpostiin.

”Vastaan päivittäin noin 70–90 yhteydenottoon. Tavoitteena on palvella noin 80 asiakasta päivässä”, Ojanen kertoo.

Ratkaisua etsimässä

Asiakasneuvojat ovat usein SATOn asukkaiden ensimmäinen kontakti, jos ongelmia ilmenee. Aiheet vaihtelevat asunnon hakemisesta vuokranmaksuun, kodinkoneiden tilaamiseen ja huoltotarpeisiin. Asiakasneuvojat palvelevat niin puhelimitse, chatissa, sähköpostitse kuin Facebookissa.

”Kanavasta riippumatta asiakas saa meiltä yhtä hyvää palvelua. Me kontaktoimme tarpeen mukaan huoltoyhtiötä, palvelupäällikköä tai muuta tahoa, jos asiakkaan tilanne sitä vaatii.”

Asiakkaat lähestyvät asiakasneuvojia yleensä ongelmatilanteissa. Ojasta tsemppaa eteenpäin asiakkaiden positiivinen palaute.

”Asiakas soitti kysyäkseen, miksi hän ei ole saanut asuntotarjousta. Kun aloimme käydä hakemusta läpi, asiakas huomasi saaneensa SATOlta sähköpostia. Asuntotarjous oli tullut juuri siihen asuntoon, jota asiakas oli eniten toivonut.”

Useimmat yhteydenotot sujuvat nopeasti, sillä samat kysymykset toistuvat usein. Jos tarve vaatii, asiakasneuvoja voi käyttää yhden tapauksen ratkaisemiseen pidemmänkin ajan. Tärkeintä on, että asiakkaan kysymykseen saadaan vastaus.

”Meillä on erinomainen tiimi, jossa tuemme toisiamme. Jos itse ei osaa heti vastata kysymykseen, voi tiimiläiseltä kysyä vinkkiä, jotta asiakkaalle löydetään yhdessä paras ratkaisu.”

5 yleisintä kysymystä asiakasneuvojalle

1. Löysin asunnon, joka kiinnostaa minua. Miten voin hakea asuntoa, onko se vielä vapaa?

”Jos asiakas ei ole vielä tehnyt hakemusta, opastamme asiakaspalvelussa hakemuksen tekemisessä. Voimme myös auttaa vajavaisen hakemuksen täyttämisessä”, Ojanen kertoo.

Täytä asuntohakemus ja löydä unelmiesi koti.

2. Onko SATOn asunnoissa vuokravakuus?

Vuokravakuuden suuruutta kyseillään usein. Suurimmassa osassa asuntojamme ei ole vuokravakuutta, muutamissa 250 euroa”.

Lue lisää vuokravakuudesta.

3. Miten asunnon irtisanominen tapahtuu?

”Asunnon voi irtisanoa pankkitunnusten avulla sähköisellä irtisanomisilmoituksella. Irtisanomista ei voi tehdä puhelimitse. Irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi. ”

Lue asunnon irtisanomisesta.

4. Miksei minulle ole tarjottu asuntoa?

”Esimerkiksi rajoitukset sijainnin ja vuokran suhteen vaikuttavat asuntotarjouksiin. Myös maksuhäiriömerkintä voi olla este, mutta kertaluonteiset merkinnät eivät kaikissa tapauksissa estä asunnon saantia.”

Lue vinkkejä ja vaihtoehtoja asunnon hakemiseen.

5. Milloin asunnon avaimet voi saada?

” Asunnon avaimet voi saada huoltoyhtiöltä vuokrasopimuksen alkamispäivänä.”

Tutustu avainten hakemiseen ja palauttamiseen liittyviin ohjeisiin