SATOn asukkaat kertovat: tällaisen talomestarin haluamme

SATO haluaa olla lähellä asiakkaitaan, joten palkkaamme lähivuosien aikana 60 talomestaria, jotka ottavat hoitaakseen osan huoltoyhtiöiden tehtävistä. Tuttu talomestari on jatkossa se, johon voi olla yhteydessä, kun hana vuotaa tai patteri pitää ilmata. Ensimmäiset viisi talomestaria palkataan Espoon Soukkaan ja Helsingin keskustan alueelle, joten pyysimme kahta SATOn asukasta, 68-vuotiasta Pekka Engblomia Espoon Soukasta ja 36-vuotiasta Mikaela Fagerholmia Helsingin Jätkäsaaresta, kertomaan millaisen talomestarin he kotitaloonsa haluavat.

Mitä ominaisuuksia ja taitoja talomestarilla pitäisi olla?

Pekka: ”Talomestarin pitäisi olla välittävä, ahkera ja omatoiminen. Hänellä pitäisi olla herkkyyttä nähdä, että asukkaille hyvin pienetkin asiat ovat suuria ja merkittäviä. Jos roskakatoksen valo ei pala, se täytyy vaihtaa heti, koska pimeässä katoksessa käyminen voi tuntua pelottavalta. Perustiedot LVI-asioista täytyy hallita, mutta insinööri ei tarvitse olla – monet asiat oppii parhaiten tekemällä.”

Mikaela: ”Talomestarin täytyy olla helposti lähestyttävä. Hänellä täytyy olla ymmärrystä, että erilaiset ihmiset eri elämäntilanteissa voivat tarvita monenlaista pientä apua arjen ja asumisen asioissa. Olisi hyvä, jos talomestari näkyisi jotenkin asukkaiden arjessa ja olisi paikalla, niin olisi helppo ottaa yhteyttä. ”

Miksi kannattaa hakea talomestariksi?

Pekka: ”Olen varma, että työ meillä on palkitsevaa. Asukkaat varmasti kiittävät tehdystä työstä. Varsinkin moni vanhus olisi hyvin kiitollinen, jos tietäisi, että talossa on turvallinen ja osaava talomestari, jonka puoleen voi kääntyä pienissä arjen pulmissa.”

Mikaela: ”Uskon että meillä viihtyy talomestari, joka nauttii ison talon sosiaalisuudesta ja kaupunkilaisesta elämäntyylistä. On mukavaa olla osa kehittyvää kaupunginosaa.”

Mihin teidän talossanne tarvitaan talomestaria juuri nyt?

Pekka: ”Talon numerovalo on palanut ja se pitäisi vaihtaa. Homma vaatisi pientä luovuutta, koska tavalliset huoltotikkaat eivät ylety kolmeen metriin. Myös alaovien pumppusaranat pitäisi säätää, ettei ovi paukahda kiinni mennessään ja herätä asukkaita öisin.”

Mikaela: ”Meillä on yhteinen pesula, joka on kovassa käytössä. Koneet ovat kovilla ja vikatilanteita tulee. On vaikea tietää, onko viasta jo ilmoitettu, joten vikailmoituksia tehdään useita tai ei yhtään. Talomestari voisi ottaa koneiden toimivuuden koordinoitavakseen.”

Millaista elämä SATOn talossa on?

Pekka: ”Pidän SATOkodin yhteisöllisyydestä. Olen innokas lennokkiharrastaja ja Soukan lennokkikerhon kanssa saamme kokoontua SATO-talon kerhotilassa. Olen ollut usein yhteydessä SATOn asiakaspalveluun ja asiani on aina viety sujuvasti eteenpäin. Uskon, että talomestarin palkkaaminen parantaa asiakaspalvelua entisestään, kun voimme jatkossa asioida yhden tutun ihmisen kanssa.”

Mikaela: ”Olen aikaisemmin asunut talossa, jossa asukkailla oli monta eri vuokranantajaa. SATOn talossa meillä kaikilla on sama vuokranantaja ja samat säännöt, se yhdistää. Vuokranantajaan saa myös helposti yhteyden. SATOkodeissa on salliva ilmapiiri, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että kotia saa remontoida oman näköiseksi ja lemmikit ovat tervetulleita.”

Minkä kysymyksen kysyisit työhaastattelussa?

Pekka: ”Et kai ole joo joo -mies, eli kaveri joka lupaa, muttei tartu toimeen? Oletko valmis ottamaan vastuun kantaaksesi?”

Mikaela: ”Millaisen talomestarin haluaisit omaan taloosi?”

Innostuitko? Tutustu rekrytointi-ilmoitukseen >>